Het huis van de moskee
Kader Abdolah
In het eerste hoofdstuk (de mieren) wordt verteld over een
wonderbaarlijk aantal mieren dat op een dag naar de moskee trekt. Het
onheil wordt bezworen door de imam die uit de koran
leest, waarna de mieren rechtsomkeert maken. In het volgende hoofdstuk
probeert Shahbal de baas van het huis van de moskee, de machtige
tapijthandelaar Aga Djan, die als vorst van zijn huis al 800 jaar lang
de imams voor het dorp levert, ervan te overtuigen dat ze naar de
maanlanding van de Amerikanen op televisie moeten kijken. Je moet immers
van alles op de hoogte blijven. Dat gebeurt dan ook. Er wordt een
televisietoestel klaargezet en Shahbal, de imam en Aga Djan kijken naar
de wonderbaarlijke gebeurtenis in de ruimtevaart. (19 juli 1969) Het
lijkt ook in Iran een grote stap voor de mensheid te worden, maar...
In een volgend hoofdstuk wordt verteld hoe de broer van Aga Djan,
Nosrat, zijn zeer sexy geklede vrouw aan de familie komt laten zien. Ze
is Amerikaans beïnvloed: draagt o.a. nylons, waardoor haar fraaie benen
zichtbaar zijn. Terwijl de familie uit de koran
leest, heeft hij stiekem seks met haar in de bibliotheek. De alles
controlerende grootmoeders in de moskee zijn er getuige van, schrikken
van de beelden, maar besluiten hun mond te houden. In een volgend
hoofdstuk komt de rebellerende imam Galgal om de hand van Sediq (de
dochter van de imam) vragen. Ze mag volgens de gebruiken in de koran eigenlijk geen nee zeggen en Aga Djan gaat bij de ayatollah die Galgal
heeft opgeleid, verhaal halen. Die geeft zijn zegen aan het huwelijk,
maar Aga Djan vertrouwt het toch niet helemaal. Galgal heeft bij de
huwelijksvoltrekking geen persoonsbewijs bij zich en Aga Djan laat hem
dat helemaal ophalen (een lastige reis van enkele uren) om hem toch een
beetje dwars te zitten.
Galgal vertelt aan Shahbal, dat er een groep van ayatollahs opkomt, die
zich tegen de Amerikaans overheersing en de invloed daarvan op de sjah
aan het verzetten is. Shahbal is erg geïnteresseerd in die ontwikkeling.
Hij vertelt dat hij schrijver is en hij mag van Galgal een stukje uit
een verhaal voorlezen.
Kort daarna sterft onverwacht de imam van de moskee in het waterbassin
(de hooz). Hij wordt volgens alle rituelen van het geloof begraven. Aga
Djan wil dat Galgal tijdelijk de positie van de imam zal innemen en dat
doet hij ook. Hij preekt heel goed en actueel, maar keert zich van meet
af aan tegen de Amerikaanse invloeden en de sjah. De vrouw van de sjah,
de mooie Farah Diba wil de vrouwen in Iran emanciperen en richt in
diverse steden een vrouwenkliniek op, ook in het conservatieve Senedjan.
Ze komt de kliniek zelf openen, maar tegelijkertijd heeft ze een
afspraak met de eigenaar van een moderne cinema om ook dat gebouw op de
bewuste dag te openen. Dat houdt de eigenaar echter geheim voor de
conservatieve moslims. Op de bewuste dag houdt Galgal een vlammende
toespraak over de verderfelijke invloed van de Amerikaanse film en hij
krijgt de bezoekers van de moskee zover dat ze van plan zijn de cinema
te bezetten. Dan wordt echter duidelijk dat Farah Diba binnen is en het
leger en de geheime dienst zullen haar natuurlijk altijd beschermen. Aga
Djan weet de situatie nog te keren, omdat hij een machtig man is. Maar
de geheime dienst is natuurlijk op zoek naar Galgal die met hulp van
Shahbal naar een naburige stad Qom weet te vluchten.
Intussen ziet ook Aga Djan dat de invloed van de vrouwen o.a. in de
literatuur groter wordt en dat er zeer seksueel getinte gedichten in
omloop zijn. Zelf schrikt hij daarvan terug, maar Zinat, de weduwe van
de overleden imam, krijgt er wel zin in. Ze heeft haar oog laten vallen
op de nieuwe invalimam, die de zaken in de moskee totdat haar zoon
afgestudeerd is, zal moeten runnen. Deze imam is wel getrouwd, maar ze
laat duidelijk merken dat ze wel wat van hem wil. Op een bepaald moment
geeft ook hij weer aanleiding en zij gaat er volgens een oud-islamitisch
gebruik op in. Het duurt natuurlijk niet lang of Zinat heeft een
seksuele relatie met de invalimam. Die is een beest in bed of liever "op
de grafzerk", want hij houdt er nogal bizarre seksuele gewoonten op na.
Aga Djan als pater familias grijpt in, wanneer hij ’s nachts Zinat
langs zijn kamer hoort lopen op weg naar de dagelijkse portie seks. Hij
zegt ook de invalimam de wacht aan en stuurt hem naar zijn dorp terug.
Er is ook een anekdote met de beide grootmoeders. Twintig jaar lang
hebben ze ’s morgens in het geheim de stoepen geveegd: volgens de
overlevering zou dan een profeet komen die een Mekkareis mogelijk zou
moeten maken.. Maar na twintig jaar komt de profeet niet en ze beginnen
aan de volgende periode van twintig jaar. Door de roddelaarster van het
dorp komt Aga Djan erachter: hij krijgt medelijden met de oude dames en
regelt een profeet die hen met een ingewikkelde boodschap doorverwijst
naar iemand die Mekkareizen organiseert. Ze krijgen een gratis reis naar
Mekka aangeboden en ze zijn daarover uiteraard heel erg opgetogen.
Maanden later hebben ze hun koffertje gepakt en gezakt staan. Ze gaan
naar Mekka, maar op het moment dat ze terug moeten komen, staat er een
heel ontvangstcomité voor niets te wachten. Ze komen namelijk helemaal
niet mee terug met de trein en Aga Djan vermoedt dat ze hun hoogtepunt
in Mekka willen beleven, nl. sterven in de stad van Mohammed. Veel later
worden door een koetsier de lijkwaden in doodskisten terugbezorgd, de
lichamen ontbreken. Ze zijn op de heiligste plek in Mekka gestorven.
Een volgende verhaaldraad is dat Sediq op een dag weer terugkeert naar
Senedjan. Ze heeft haar huwelijk met Galgal onderbroken en wil weer in
de moskee wonen, maar dan blijkt later dat ze zwanger is. In het
volgende hoofdstuk wordt dan de kleine Hagedis geboren, die gehandicapt
ter wereld komt met een afwijking in de rug, waardoor hij alleen maar
kan kruipen. Hij is wel de echte zoon van Galgal. Intussen is er veel
meer opstand tegen de sjah en de Amerikanen in het land gekomen. Er is
een linkse oppositie die met Russische invloeden werkt: de geheime
dienst zit achter ze aan. Op een bepaald moment is ook Shahbal erbij
betrokken, maar door de goede relatie die Aga Djan op dat moment nog
heeft met de politie komt hij weer vrij.
Ahmad, de zoon van Alsaberi, heeft eindelijk zijn imamopleiding voltooid
en hij zal in Senedjan worden aangesteld als de nieuwe imam van de
moskee. Hij is een jonge vent die flink in de belangstelling van de
vrouwen staat. Zo begint hij natuurlijk ook een seksuele relatie met de
dienstbode Zara, maar Aga Djan, als de "Big Brother" van de moskee,
steekt hier later een stokje voor. De nieuwe imam kan echter niet zonder
opium: wanneer hij een preek moet houden, dan is hij het liefst eerst
aan de opiumpijp geweest. Hij is slim in zijn toespraken en heeft
kritiek op de sjah en de Amerikanen zonder dat ze hem daadwerkelijk iets
kunnen maken. Aga Djan verbiedt de imam opium te roken en met vrouwen
lichtzinnig om te gaan, maar Ahmad kan zich daaraan niet houden en rookt
op stiekeme adressen opium en bevindt zich in het gezelschap van
lichtzinnige vrouwen. Van die uitspattingen maakt de geheime dienst
foto’s en daardoor wordt Ahmad chantabel. Aga Djan accepteert het niet
dat Ahmad aan opium verslaafd is en hij onderwerpt hem aan strikte
regels. De invloed van de sjah en zijn westerse denkbeelden wordt ook op
het platteland zichtbaar en de vrouwen gaan zich opvallend vrijer
gedragen, wat niet naar de zin van de ayatollahs is.
De zoon van Aga Djan komt van zijn studie uit Teheran terug en er is een
feest, maar het wordt overschaduwd door een enorme sprinkhanenplaag,
die ook symbolisch voor dreiging zorgt. Die dreiging komt er inderdaad,
want nadat de baas van de moskee bezocht is door Galgal, die hij de
toegang tot het huis weigert, omdat hij zijn vrouw heeft verlaten,
ontploft er een bom in de cinema. En er zijn meer plekken in Iran waar
ineens bommen ontploffen.
Ook het volk wordt opgestookt tegen de Amerikanen. In Parijs zit
ayatollah Khomeini in ballingschap en hij bereidt zijn komst naar Iran
voor, wat moet samenhangen met het vertrek van de sjah. De revolutie die
in het land dreigt, verscheurt ook de eensgezindheid in het huis van de
moskee. Zinat, de weduwe van Alsaberi, wordt steeds radicaler in de
islam en leidt vrouwengroeperingen tegen de modernisering van de vrouw..
De ooit zo hartstochtelijke vrouw is koel en kil geworden. Shahbal is
al aan de studie in Teheran, maar bemoeit zich ook met de linkse
oppositie, die aanvankelijk ook tegen de Amerikanen is. Aga Djan mist
hem voor zijn filosofische en religieuze gesprekken.
Dan gaat het gerucht dat de sjah en zijn vrouw het land verlaten hebben
ter wille van hun kinderen, maar eerst blijken het alleen nog zijn
ouders te zijn. Toch verschijnen overal de bekende portretten van
Khomeini in het straatbeeld van eerst Teheran en in 1976 is dan
werkelijk zo ver: Khomeini komt uit Parijs en de sjah vlucht met zijn
vrouw uit Iran.
Galgal wordt door Khomeini tot "rechter van de islam" aangesteld en zijn
schrikbewind is enorm. Zonder een vorm van enig proces doodt hij vele
aanhangers van het oude regime. Ook mensen die maar iets met de geheime
dienst te maken hebben gehad worden zonder meer standrechtelijk
geëxecuteerd. Ahmad, de zoon van Zinat, wordt eveneens opgepakt, omdat
hij in de dossiers van de geheime dienst staat en wat de voormalige imam
ook beweert, hij is bij voorbaat schuldig. Hij krijgt een
gevangenisstraf van tien jaar en wordt vernederend op een ezel
rondgereden. Zinat heeft geen enkel begrip van medelijden voor haar zoon
getoond, gehersenspoeld als ze is door de opvattingen van de
ayatollahs.
Nosrat, de broer van Aga Djan en een belangrijke cineast die de komst
van Khomeini heeft vastgelegd voor de televisie, wordt bij de ayatollah
toegelaten. Hij heeft een briljant idee om de ayatollah die wars is van
alle moderne ontwikkelingen, warm te maken voor de cinema. Hij heeft een
oud-Perzische film over de Koe bemachtigd en de geestelijk leider is
meteen bekeerd. De cinema krijgt vanaf nu een plaats in de samenleving,
maar de films zijn natuurlijk niet westers. Een poging van de Amerikanen
om de gijzelaars die Khomeini gevangen houdt te bevrijden mislukt door
een ongeluk op een foute landingsplaats en dan grijpt Amerika naar een
ander wapen. Het bevoorraadt Saddam Hussein en deze gaat de strijd aan
met aartsvijand Iran: het mondt uit in een bloedige achtjarige oorlog,
(1980-1988) waarbij Saddam Hussein het middel van gifaanvallen op
Koerdische dorpen niet schuwt. Miljoenen soldaten komen aan beide kanten
om het leven.
Er komt opnieuw beroering in de linkse oppositie en Khomeini geeft
Galgal opdracht ook hard tegen deze groepering op te treden. Dat is een
kolfje naar de hand van de vroegere imam en hij executeert opnieuw een
flink aantal Irakezen. Daar is o.a. de zoon van Aga Djan bij. Misschien
was er de wil bij Galgal om Djawad te redden, maar deze geeft geen
duimbreed toe en hij wordt doodgeschoten. Triest is het gesol met het
lijk van de zoon, omdat in de omringende dorpen niemand het aandurft de
zoon een graf te geven, omdat hij tot de oppositie hoorde. De macht van
Aga Djan lijkt helemaal gebroken te zijn. Wanneer hij zich heeft
voorgenomen het lijk op de binnenplaats te begraven, komt er een oude
vriend achter hem aan die hem zegt het lijk mee te geven omdat hij het
een laatste rustplaats zal bezorgen. Maar het leven is uit de ogen van
de leider van de moskee en de bazaar verdwenen en ook bij zijn vrouw is
het verdriet binnengeslopen.
Ahmad komt wel eerder vrij (met hulp van Galgal) maar hij is snel uit de
moskee verdwenen, voordat Aga Djan met hem kan spreken. Ook komt er in
Iran een opstand van een fanatieke groepering, de moedjahedien, die ook
weer dood en verderf begint te zaaien. Links en rechts vallen er doden
door aanslagen en de meeste mensen zijn hun leven niet zeker. Politieke
tegenstanders worden ook gemakkelijk uit de weg geruimd. Sjahbal doodt
in opdracht van zijn ondergrondse groepering de nieuwe radicale imam van
de moskee in Senedjan. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op: Zinat
wordt gedood, omdat ze te radicale ideeën heeft. Iran en Irak verhevigen
de oorlog door olieraffinaderijen te bombarden, Iranese politici die
moeten vluchten voor Khomeini, vragen asiel aan in Frankrijk.
Nosrat komt in aanraking met de verslaggevers van CNN die zijn
reportages over Khomeini hebben gevolgd. Ze vragen hem een documentaire
over het dagelijks leven van de ayatollah te maken. Hij krijgt veel geld
aangeboden, maar hij doet het eigenlijk om de artistieke prestatie. Hij
gaat Khomeini stiekem filmen, maar hij vergeet de geheime dienst van de
ayatollah, die hem op het spoor zit. Hij wil zich nog verdedigen, maar
als hij ook nog een videoband bezit van de islamitische vrouw van de
geestelijke in voor de islam compromitterende houding houdt natuurlijk
alles op. Eigenlijk had zij het wel eens leuk gevonden haar prachtige
lichaam te laten bewonderen, maar de regels van de islam hadden dat
nooit toegelaten. Hij is er gloeiend bij. De geheim agenten slaan de
videorecorder op zijn hoofd kapot. Daarna wordt het een tijd stil in het
land.
Khomeini begint echter dement te worden en andere ayatollahs nemen de
macht over. Dat betekent ook het einde aan de macht van Galgal, die de
beschermeling van Khomeini was. Maar gelukkig kunnen de nieuwe
machthebbers hem slijten aan de Taliban in Afghanistan, waar hij een
onopvallend leven gaat lijden in de bibliotheek. Hij trouwt er een
Afghaanse vrouw, maar hij wordt later opgezocht door Shahbal die nu
eenmaal vastbesloten was om wraak te nemen voor zijn schanddaden.
Shahbal gaat naar Kaboel en doodt Galgal min of meer in koelen bloede.
Diens vrouw (immers onschuldig aan het verleden) spaart hij.
De oorlog tussen Irak en Iran eindigt in 1988 en een jaar later sterft
de demente Khomeini. Het verdriet van Aga Djan en zijn vrouw om hun
gestorven zoon en hun afvallige dochters is eerst groot, maar het leed
wordt wel verzacht als de mannen en vrouwen in hun dorp een soort berouw
tonen en hen komen troosten. Aga Djan reist ook nog naar een oude
vriend. Deze kan hem iets heel moois laten zien. Er is een waterbron
onder diens kasteel, waardoor hij de woestijn kan bevloeien, zodat die
"kan bloeien als een roos". Als zijn vriend hem de paradijselijke tuin
achter zijn kasteel laat zien, vertelt de oude man hem dat daar achter
in de tuin onder een bloemenzee het lijk van zijn zoon ligt. Aga Djan is
zielsgelukkig het graf van zijn zoon gevonden te hebben. Bovendien
vertelt zijn vriend veel steun te hebben aan iemand die in Parijs
gestudeerd heeft. Als de baas van het huis van de moskee goed naar die
man kijkt, herkent hij Ahmad, de zoon van Alsaberi. Ter ere van alles
opent zijn vriend de beste fles wijn die er is, maar Aga Djan weigert
een druppel te drinken, want hij heeft zijn hele leven nooit alcohol
gedronken. Dat verdriet de vriend wel, maar Aga Djan laat zich niet
overhalen. Hij blijft trouw aan de regels van de islam.
In het laatste hoofdstuk ontvangt Aga Djan een brief uit Europa van
Shahbal. (De brief heeft een postzegel met tulpen!) Daarin geeft Shahbal
aan dat hij schrijver is geworden, maar dat hij zijn verhalen in een
andere schrijftaal (Nederlands?) publiceert. Aga Djan neemt de brief en
bergt hem op in zijn oude archiefkist in de moskee en zingt tenslotte
nog een loflied op Allah.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten